Αντικαπνιστικός νόμος | Που απαγορεύεται το τσιγάρο; Ποια τα πρόστιμα; Διαβάστε και ενημερωθείτε από την εφημερίδα της επιλογής σας
Αντικαπνιστικός νόμος | Που απαγορεύεται το τσιγάρο; Ποια τα πρόστιμα;
ΕΤΙΚΕΤΕΣ: νομοσχεδιο, antikapnistikos-nomos,
https://www.iefimerida.gr/
https://www.efsyn.gr
https://www.newsbeast.gr
Αντικαπνιστικός νόμος | Που απαγορεύεται το τσιγάρο; Ποια τα πρόστιμα;
Υπερψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία το “αντικαπνιστικό νομοσχέδιο” που περιλαμβάνει μέτρα για τον ΕΟΔΥ, το ΕΚΑΒ και την μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης. Δεν χωρούν μικροπολιτικά παιχνίδια στα θέματα της δημόσιας Υγείας, είπε ο Βασίλης Κικίλιας
Με τον υπουργό Υγείας, Βασίλη Κικίλια, να επισημαίνει ότι τα θέματα της δημόσιας υγείας δεν έχουν χρώμα και δεν χωρούν σε αυτά μικροπολιτικά παιχνίδια και τα κόμματα να ασκούν κριτική για επιμέρους διατάξεις του «αντικαπνιστικού νομοσχεδίου», ψηφίστηκε στην Ολομέλεια με ευρεία πλειοψηφία το σχέδιο νόμου με τον τίτλο «Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), Ρυθμίσεις για τα προϊόντα καπνού και άλλα ζητήματα του Υπουργείου Υγείας».
Επί της αρχής του νομοσχεδίου, υπέρ τάχθηκαν η ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ και κατά ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση και το ΜεΡΑ25. Οι ρυθμίσεις για την απαγόρευση του καπνίσματος ψηφίστηκαν με ευρύτατη πλειοψηφία, αφού η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΙΝΑΛ και το ΜεΡΑ25 έδωσαν θετική ψήφο, το ΚΚΕ δήλωσε «παρών» και η Ελληνική Λύση καταψήφισε.
Ο υπουργός Υγείας, Βασίλης Κικίλιας, απάντησε στην κριτική που διατύπωσαν κατά περίπτωση τα κόμματα σχετικώς με την μετατροπή του ΕΟΔΥ σε ΝΠΙΔ, για τις διατάξεις που αφορούν στην φαρμακευτική δαπάνη και το ΕΚΑΒ - ΕΚΕΠΥ και επισήμανε ότι αυτό που πρέπει να γίνει αποδεκτό από όλα τα κόμματα, είναι ότι εκεί που το δημόσιο συμφέρον είναι πολύ ανώτερο όλων των άλλων, δεν χωράνε μικροπολιτικά παιχνίδια, εντάσεις και σπέκουλα.
Αντικαπνιστικός νόμος | Που απαγορεύεται το τσιγάρο; Ποια τα πρόστιμα; Διαβάστε και ενημερωθείτε από την εφημερίδα της επιλογής σας
Ο κ. Κικίλιας ζήτησε «να μην κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας, αφού δεν είναι κανείς Θεός κι ούτε μπορεί κανείς με ένα μαγικό ραβδάκι να ελέγξει τα πάντα στην Υγεία, όχι σε ένα μήνα, όχι σε ένα χρόνο, αλλά ούτε σε μια ολόκληρη τετραετία» και τόνισε ότι γι’ αυτό τον λόγο, ακόμα και συστήματα υγείας ευρωπαϊκά, κομβικά, ισχυρά, κάνουν ολόκληρες δεκαετίες να κάνουν θεσμικές αλλαγές και επιμένουν, προσπαθούν, αποτυγχάνουν ενδεχομένως και μαθαίνουν από τα λάθη τους. «Ελάτε λοιπόν σας παρακαλώ πολύ αυτή τη θεσμική αλλαγή να την κάνουμε όλοι μαζί» κάλεσε το Σώμα και προανήγγειλε την κατάθεση νέου νομοσχεδίου που θα ρυθμίζει συνολικά τα θέματα της δημόσιας Υγείας, θέματα του ΕΣΥ, των νοσοκομείων κλπ..
Αναφερόμενος στο κεφάλαιο του νομοσχεδίου που αφορά στα φάρμακα, είπε ότι περιλαμβάνει διαρθρωτικά μέτρα, την επανασύσταση και ενίσχυση της HDA και της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης, την ενίσχυση αυτών των επιτροπών, έτσι ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν πραγματικά και να φέρουν μειώσεις των τιμών, και πάνω απ' όλα να υπάρχει πρόσβαση για όλα τα φάρμακα, καινοτόμα ή μη, ακριβά ή μη, στον Έλληνα ασθενή.
Υπενθύμισε ότι τα τελευταία δύο χρόνια δεν έχουν εισαχθεί νέα φάρμακα στην ελληνική αγορά, κάτι που δημιούργησε πρόβλημα στους ασθενείς και απάντησε στην κριτική του πρώην υπουργού Υγείας, Ανδρέα Ξανθού, ότι επί των ημερών του ο ΣΥΡΙΖΑ έφερε την δαπάνη στο φάρμακο στα επίπεδα του 2009 (από 2 δισ. στα 3,4 δισ. με βάση τους υπολογισμούς του Υπουργείου Υγείας ) ενώ για το φάρμακο στα νοσοκομεία, με πλαφόν κάτι λιγότερο από 500 εκατομμύρια, ο υπολογισμός για φέτος είναι στα 820 εκατομμύρια. «Άρα, λοιπόν, για ποια διαρθρωτικά μέτρα μιλάμε; Πώς εννοείτε ότι εφαρμόσατε τα διαρθρωτικά μέτρα;» ανέφερε απευθυνόμενος προς τον Αν. Ξανθό.
Ο κ. Κικίλιας, υπεραμύνθηκε των ρυθμίσεων για την μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης, λέγοντας πως είναι αυτή είναι μια νέα, σύγχρονη, μοντέρνα, θεσμική, πραγματική πολιτική στο φάρμακο, ελέγχει τις τιμές, ελέγχει την ποσότητα, μετατρέπει τον ΕΟΠΥΥ σε έναν σύγχρονο οργανισμό, πάροχο υγείας, αγοραστή και πωλητή υπηρεσιών υγείας, σχεδόν μονοψώνιο.
Σχετικώς με τον ΕΟΔΥ, ο υπουργός Υγείας είπε ότι η μετατροπή του σε ΝΠΙΔ έγινε για να αντιμετωπιστούν τα επείγοντα ζητήματα, κάτι που δεν μπορεί κάνει ένα ΝΠΔΔ. Ενημέρωσε εξάλλου το Σώμα, ότι ενσωματώθηκαν οι επισημάνσεις των κομμάτων, έτσι ώστε να είναι αυτός ένας σύγχρονος Οργανισμός Δημόσιας Υγείας, και τόνισε: «Είναι εμφανές, λοιπόν, ότι εδώ δεν πρόκειται για κάτι κομματικό, για κάτι ρεβανσιστικό, για κάτι το οποίο έχει να κάνει με μικροπολιτική. Έχουμε θέματα σε όλη τη χώρα. Έχουμε πολλές προαναχωρησιακές δομές και έχουμε μια κρίση του προσφυγικού-μεταναστευτικού. Αυτήν την κρίση πρέπει να την αντιμετωπίσουμε».
Αναφορικώς με τις ρυθμίσεις που αφορούν στην συγχώνευση ΕΚΑΒ – ΕΚΕΠΥ, ο κ. Κικίλιας είπε ότι πρέπει και τα ΤΕΠ να γίνουν προνοσοκομειακά, να ενοποιηθούν με το σύστημα του ΕΚΑΒ, το σύστημα της έκτακτης ανάγκης και στο σύνολό τους να αντιμετωπίζουν τα πάντα, άρα θα πρέπει να εμπλέκεται το ΕΚΑΒ και στη ΜΕΘ, την ψηφιακή πλατφόρμα.
Ο εισηγητής της ΝΔ, Χριστόδουλος Στεφανάδης, τόνισε ότι ο νέος Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) , θα υπάγεται στην εποπτεία του υπουργείου Υγείας και θα είναι πλέον νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, με ευρύτερο και σαφές επίπεδο παρεχομένων υπηρεσιών. Εξήγησε δε, ότι βάσει των υπαρχουσών συνθηκών, μία τέτοια μεταβολή είναι αναγκαία, αφού πλέον σκοπός του ΕΟΔΥ δεν είναι μόνο η αυτοδιαχείριση της δημόσιας υγείας όσον αφορά τους πολίτες της χώρας, αλλά και το ογκώδες έργο της υγειονομικής κάλυψης των προσφύγων και των μεταναστών.
Στο κεφάλαιο που αφορά στην απαγόρευση του καπνίσματος, ο κ. Στεφανάδης αναφέρθηκε στην κατάργηση της δυνατότητας δημιουργίας χώρου καπνιζόντων και στην επέκταση της απαγόρευσης κατανάλωσης προϊόντων καπνού σε κλειστούς αθλητικούς χώρους και υπαίθριους χώρους διεξαγωγής αθλοπαιδιών, ψυχαγωγίας, συγκέντρωσης ανηλίκων, με ανάλογα πρόστιμα σε σχέση με την παράβαση.
Χαρακτήρισε επίσης «σημαντική αλλαγή» το ότι το ένστολο προσωπικό της ΕΛΑΣ θα μπορεί να συνδράμει αυτοβούλως στην εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας για τον έλεγχο των παραβάσεων.
Όσον αφορά το μέρος του νομοσχεδίου που σχετίζεται με τα φαρμακευτικά προϊόντα – άρθρα 19 έως 25 – ο κ. Στεφανάδης ανέφερε ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις θα έχουν ευεργετικά αποτελέσματα στον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης και στην αποδοτικότερη χρήση των διαθέσιμων πόρων, ενώ διασφαλίζεται η απρόσκοπτη πρόσβαση των ασθενών στη φαρμακευτική περίθαλψη.
Εξάλλου, επισήμανε ότι η ενδυνάμωση του ΕΚΑΒ έχει ως στόχο τη μελλοντική λειτουργία του ως κεντρικού πυλώνα του συστήματος και της επείγουσας ιατρικής. Επιπλέον, το ΕΚΑΒ μετατρέπεται σε κέντρο συντονισμού της προνοσοκομειακής και νοσοκομειακής φροντίδας, προκειμένου να επιτευχθεί μεγαλύτερη ενότητα και καλύτερος συντονισμός δράσεων σε επείγουσες περιπτώσεις.
Αυτό το νομοσχέδιο δεν εισφέρει καμιά σημαντική διαρθρωτική αλλαγή στη λειτουργία του συστήματος υγείας, ανέφερε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, πρώην υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός. Όπως είπε, το κρίσιμο πολιτικά θέμα το οποίο δημιουργείται, είναι ότι ακυρώνει ουσιαστικά την παρέμβαση εξυγίανσης που είχε δρομολογηθεί από τις αρχές του 2019, μετατρέποντας το πρώην ΚΕΕΛΠΝΟ σε Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας, ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, χωρίς να αλλάζει, ούτε τον τίτλο του φορέα αυτού, ούτε τη διάρθρωση και το περιεχόμενο της λειτουργίας του. «Η κρίσιμη αλλαγή που φέρνει αυτό το νομοσχέδιο, είναι ότι επαναφέρει το καθεστώς το οποίο τις προηγούμενες δεκαετίες επέτρεψε την αδιαφάνεια και την ασυδοσία στη διαχείριση αυτού του πολύ σημαντικού τομέα για την προστασία της δημόσιας υγείας» υποστήριξε ο κ. Ξανθός, επισημαίνοντας ότι αυτός και μόνο, είναι επαρκής πολιτικός λόγος που ο ΣΥΡΙΖΑ καταψηφίζει το νομοσχέδιο. Ο κ. Ξανθός, τόνισε ότι το κόμμα του στηρίζει και υπερψηφίζει τις διατάξεις για την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου, τις διατάξεις για τη συγχώνευση και τον ενιαίο συντονισμό ΕΚΑΒ-ΕΚΕΠΥ και άλλες επιμέρους ρυθμίσεις που είναι σε θετική κατεύθυνση. Ο εισηγητής του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρθηκε τέλος στην ανάγκη κύρωσης ενός πρωτοκόλλου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για το λαθρεμπόριο καπνικών προϊόντων και στην ανάγκη να ενισχυθεί ο ελεγκτικός ρόλος του υπουργείου Υγείας, όχι μόνο έναντι των κλειστών δημόσιων χώρων και των καταστημάτων, αλλά και έναντι της καπνοβιομηχανίας, «η οποία συχνά προβαίνει σε μη σύννομες δράσεις προβολής και διαφήμισης, ιδιαίτερα νέων καπνικών προϊόντων».
Ο αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Ανδρέας Πουλάς, δήλωσε την συμφωνία του κόμματός του με την μετατροπή του ΕΟΔΥ σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, ωστόσο είπε ότι τα μέλη της διοίκησης, επιλέγονται βάσει θολών κριτηρίων. Ως προς τις διατάξεις του αντικαπνιστικού νόμου, επίσης ανέφερε ότι το κόμμα του συμφωνεί, αλλά δεν είναι ικανοποιημένο από την εφαρμογή της μέχρι σήμερα νομοθεσίας. Είναι αυτονόητο, τόνισε, ότι πρέπει να συνοδεύεται από μακρόχρονη και στοχευμένη αντικαπνιστική εκστρατεία, ώστε να δημιουργηθεί αντικαπνιστική νοοτροπία και κυρίως στους νέους. Επίσης, είπε ότι δεν είναι δυνατόν να εναποθέτουμε κάθε ευθύνη επιβολής του νόμου στην Ελληνική Αστυνομία και προσέθεσε πως θα πρέπει να αναρωτηθούμε ως προς τις συνθήκες, τους όρους και την επαρκή της στελέχωση για την ανάληψη και αυτής της αρμοδιότητας. «Υπάρχει ο κίνδυνος να είμαστε αναποτελεσματικοί στο κυνήγι της γόπας, εάν δεν εκπονηθεί παράλληλα εθνικό σχέδιο για τη δημιουργία αντικαπνιστικής κουλτούρας σε βάθος χρόνου» ανέφερε ο κ. Πουλάς. Ως προς τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του ΕΟΠΥΥ και των νοσοκομείων, είπε ότι το κόμμα του ζητεί μια πιο μόνιμη λύση. Για την σύμπτυξη του ΕΚΕΠΥ με το ΕΚΑΒ, εξέφρασε την άποψη ότι είναι σε λάθος κατεύθυνση. Τέλος, τόνισε ότι η Επιτροπή Αξιολόγησης της Φαρμακευτικής Καινοτομίας και την Επιτροπή Διαπραγμάτευσης Τιμών κινούνται στη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν αναπτύχθηκαν πλήρως και δεν λειτούργησαν με γοργούς ρυθμούς, ώστε να αποδώσουν τα αναμενόμενα.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης, τόνισε ότι το νομοσχέδιο κινείται στην ίδια πολιτική όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, δηλαδή της εμπορευματοποίησης και της στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων σε βάρος των λαϊκών αναγκών.
Πρόσθεσε ότι από την κυβέρνηση, συνειδητά επικεντρώνουν στις διατάξεις για την απαγόρευση του καπνίσματος, όμως, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει και πλήθος μέτρων που ενισχύουν τους φαρμακοβιομήχανους.
Για παράδειγμα, σημείωσε, προσδιορίζονται μια σειρά από επιμέρους αλλαγές στον τρόπο τιμολόγησης των φαρμάκων και στους όρους ένταξης στη «θετική λίστα», με βασική προϋπόθεση την τήρηση των αντιλαϊκών περιοριστικών δημοσιονομικών στόχων. Επιπλέον, προσφέρονται νέα «δώρα» στους φαρμακοβιομήχανους, όπως «ο συμψηφισμός της αυτόματης επιστροφής φαρμακευτικής δαπάνης με τις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης».
Το νομοσχέδιο μετατρέπει σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) που είχε συσταθεί ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου από την προηγούμενη κυβέρνηση. Αυτή είναι και η μόνη διαφορά, ενώ το περιεχόμενο και η χρηματοδότηση του Οργανισμού έχουν τον ίδιο αντιλαϊκό χαρακτήρα της ενίσχυσης της ανταποδοτικότητας και του περιορισμού των κρατικών δαπανών, σημείωσε ο αγορητής του ΚΚΕ.
Για τις «αντικαπνιστικές» διατάξεις ο Γ. Λαμπρούλης είπε πως το ΚΚΕ δεν διαφωνεί με τον περιορισμό του καπνίσματος στους δημόσιους χώρους, όμως στο νομοσχέδιο κυριαρχούν τα αστυνομικού χαρακτήρα μέτρα και τα υψηλά πρόστιμα, ενώ απουσιάζει κάθε μέτρο στήριξης της προσπάθειας κάποιου να κόψει το τσιγάρο. Δηλαδή, και στο συγκεκριμένο ζήτημα, η κυβέρνηση προσπαθεί να περιορίσει την διακοπή του τσιγάρου στη βάση της λεγόμενης «ατομικής ευθύνης» και σε μέτρα που δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.
Πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου το οποίο, παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, αλλά και του ίδιου του υπουργού περί ενίσχυσης του ρόλου της πρόληψης και της αντιμετώπισης της δημόσιας υγείας των πολιτών, απέχει σημαντικά από μία ουσιαστική και καθολική αντιμετώπιση των προβλημάτων στον χώρο της Υγείας, είπε η Μαρία Αθανασίου από την Ελληνική Λύση. Υποστήριξε δε, ότι έρχεται να καλύψει αποσπασματικά προβληματικές καταστάσεις, που η αντιμετώπισή τους θα φανεί εκ του πρακτέου, εφεξής, ότι υπολείπεται των απαιτήσεων των καιρών και των απαιτήσεων.
Αναφορικώς με τον αντικαπνιστικό νόμο, η αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης είπε ότι αν και θα έπρεπε να εφαρμοστεί επιτέλους και να απαγορευτεί το κάπνισμα, το σχέδιο νόμου αυτό έρχεται να δημιουργήσει συνθήκες διωγμού, τόσο των καπνιστών, όσο και των ιδιοκτητών διαφόρων επιχειρήσεων.
Η Μαρία Απατζίδη, από το ΜεΡΑ25, αναφερόμενη στις ρυθμίσειςγια τον ΕΟΔΥ υποστήριξε ότι η αλλαγή αυτή έχει δυσμενείς συνέπειες στα εργασιακά ζητήματα, όπως στις προσλήψεις και τις απολύσεις, τη διαχείριση των πόρων, τη δυνατότητα μείωσης δαπανών – και προσέθεσε πως υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να στηθεί ένα νέο ΚΕΕΛΠΝΟ.
Για τον ρόλο της ΕΛΑΣ στην εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου, η κ. Απατζίδη είπε ότι η εικόνα αστυνομικών να σβήνουν τα τσιγάρα πολιτών και να τους επιβάλλουν πρόστιμα, εμπεδώνει ένα θέαμα επικίνδυνης αστυνομοκρατίας.
Ως προς το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου για τη φαρμακευτική δαπάνη, δήλωσε την πλήρη αντίθεση του κόμματός της και ανέφερε ότι το άρθρο 21 ουσιαστικά καταργεί την ουσία του claw back.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
www.iefimerida.gr
Με τον υπουργό Υγείας, Βασίλη Κικίλια, να επισημαίνει ότι τα θέματα της δημόσιας υγείας δεν έχουν χρώμα και δεν χωρούν σε αυτά μικροπολιτικά παιχνίδια και τα κόμματα να ασκούν κριτική για επιμέρους διατάξεις του «αντικαπνιστικού νομοσχεδίου», ψηφίστηκε στην Ολομέλεια με ευρεία πλειοψηφία το σχέδιο νόμου με τον τίτλο «Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), Ρυθμίσεις για τα προϊόντα καπνού και άλλα ζητήματα του Υπουργείου Υγείας».
Επί της αρχής του νομοσχεδίου, υπέρ τάχθηκαν η ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ και κατά ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση και το ΜεΡΑ25. Οι ρυθμίσεις για την απαγόρευση του καπνίσματος ψηφίστηκαν με ευρύτατη πλειοψηφία, αφού η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΙΝΑΛ και το ΜεΡΑ25 έδωσαν θετική ψήφο, το ΚΚΕ δήλωσε «παρών» και η Ελληνική Λύση καταψήφισε.
Ο υπουργός Υγείας, Βασίλης Κικίλιας, απάντησε στην κριτική που διατύπωσαν κατά περίπτωση τα κόμματα σχετικώς με την μετατροπή του ΕΟΔΥ σε ΝΠΙΔ, για τις διατάξεις που αφορούν στην φαρμακευτική δαπάνη και το ΕΚΑΒ - ΕΚΕΠΥ και επισήμανε ότι αυτό που πρέπει να γίνει αποδεκτό από όλα τα κόμματα, είναι ότι εκεί που το δημόσιο συμφέρον είναι πολύ ανώτερο όλων των άλλων, δεν χωράνε μικροπολιτικά παιχνίδια, εντάσεις και σπέκουλα.
Αντικαπνιστικός νόμος | Που απαγορεύεται το τσιγάρο; Ποια τα πρόστιμα; Διαβάστε και ενημερωθείτε από την εφημερίδα της επιλογής σας
Ο κ. Κικίλιας ζήτησε «να μην κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας, αφού δεν είναι κανείς Θεός κι ούτε μπορεί κανείς με ένα μαγικό ραβδάκι να ελέγξει τα πάντα στην Υγεία, όχι σε ένα μήνα, όχι σε ένα χρόνο, αλλά ούτε σε μια ολόκληρη τετραετία» και τόνισε ότι γι’ αυτό τον λόγο, ακόμα και συστήματα υγείας ευρωπαϊκά, κομβικά, ισχυρά, κάνουν ολόκληρες δεκαετίες να κάνουν θεσμικές αλλαγές και επιμένουν, προσπαθούν, αποτυγχάνουν ενδεχομένως και μαθαίνουν από τα λάθη τους. «Ελάτε λοιπόν σας παρακαλώ πολύ αυτή τη θεσμική αλλαγή να την κάνουμε όλοι μαζί» κάλεσε το Σώμα και προανήγγειλε την κατάθεση νέου νομοσχεδίου που θα ρυθμίζει συνολικά τα θέματα της δημόσιας Υγείας, θέματα του ΕΣΥ, των νοσοκομείων κλπ..
Πίσω στην αρχή του άρθρου |
Αναφερόμενος στο κεφάλαιο του νομοσχεδίου που αφορά στα φάρμακα, είπε ότι περιλαμβάνει διαρθρωτικά μέτρα, την επανασύσταση και ενίσχυση της HDA και της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης, την ενίσχυση αυτών των επιτροπών, έτσι ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν πραγματικά και να φέρουν μειώσεις των τιμών, και πάνω απ' όλα να υπάρχει πρόσβαση για όλα τα φάρμακα, καινοτόμα ή μη, ακριβά ή μη, στον Έλληνα ασθενή.
Υπενθύμισε ότι τα τελευταία δύο χρόνια δεν έχουν εισαχθεί νέα φάρμακα στην ελληνική αγορά, κάτι που δημιούργησε πρόβλημα στους ασθενείς και απάντησε στην κριτική του πρώην υπουργού Υγείας, Ανδρέα Ξανθού, ότι επί των ημερών του ο ΣΥΡΙΖΑ έφερε την δαπάνη στο φάρμακο στα επίπεδα του 2009 (από 2 δισ. στα 3,4 δισ. με βάση τους υπολογισμούς του Υπουργείου Υγείας ) ενώ για το φάρμακο στα νοσοκομεία, με πλαφόν κάτι λιγότερο από 500 εκατομμύρια, ο υπολογισμός για φέτος είναι στα 820 εκατομμύρια. «Άρα, λοιπόν, για ποια διαρθρωτικά μέτρα μιλάμε; Πώς εννοείτε ότι εφαρμόσατε τα διαρθρωτικά μέτρα;» ανέφερε απευθυνόμενος προς τον Αν. Ξανθό.
Ο κ. Κικίλιας, υπεραμύνθηκε των ρυθμίσεων για την μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης, λέγοντας πως είναι αυτή είναι μια νέα, σύγχρονη, μοντέρνα, θεσμική, πραγματική πολιτική στο φάρμακο, ελέγχει τις τιμές, ελέγχει την ποσότητα, μετατρέπει τον ΕΟΠΥΥ σε έναν σύγχρονο οργανισμό, πάροχο υγείας, αγοραστή και πωλητή υπηρεσιών υγείας, σχεδόν μονοψώνιο.
Σχετικώς με τον ΕΟΔΥ, ο υπουργός Υγείας είπε ότι η μετατροπή του σε ΝΠΙΔ έγινε για να αντιμετωπιστούν τα επείγοντα ζητήματα, κάτι που δεν μπορεί κάνει ένα ΝΠΔΔ. Ενημέρωσε εξάλλου το Σώμα, ότι ενσωματώθηκαν οι επισημάνσεις των κομμάτων, έτσι ώστε να είναι αυτός ένας σύγχρονος Οργανισμός Δημόσιας Υγείας, και τόνισε: «Είναι εμφανές, λοιπόν, ότι εδώ δεν πρόκειται για κάτι κομματικό, για κάτι ρεβανσιστικό, για κάτι το οποίο έχει να κάνει με μικροπολιτική. Έχουμε θέματα σε όλη τη χώρα. Έχουμε πολλές προαναχωρησιακές δομές και έχουμε μια κρίση του προσφυγικού-μεταναστευτικού. Αυτήν την κρίση πρέπει να την αντιμετωπίσουμε».
Αναφορικώς με τις ρυθμίσεις που αφορούν στην συγχώνευση ΕΚΑΒ – ΕΚΕΠΥ, ο κ. Κικίλιας είπε ότι πρέπει και τα ΤΕΠ να γίνουν προνοσοκομειακά, να ενοποιηθούν με το σύστημα του ΕΚΑΒ, το σύστημα της έκτακτης ανάγκης και στο σύνολό τους να αντιμετωπίζουν τα πάντα, άρα θα πρέπει να εμπλέκεται το ΕΚΑΒ και στη ΜΕΘ, την ψηφιακή πλατφόρμα.
Οι εισηγητές
Ο εισηγητής της ΝΔ, Χριστόδουλος Στεφανάδης, τόνισε ότι ο νέος Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) , θα υπάγεται στην εποπτεία του υπουργείου Υγείας και θα είναι πλέον νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, με ευρύτερο και σαφές επίπεδο παρεχομένων υπηρεσιών. Εξήγησε δε, ότι βάσει των υπαρχουσών συνθηκών, μία τέτοια μεταβολή είναι αναγκαία, αφού πλέον σκοπός του ΕΟΔΥ δεν είναι μόνο η αυτοδιαχείριση της δημόσιας υγείας όσον αφορά τους πολίτες της χώρας, αλλά και το ογκώδες έργο της υγειονομικής κάλυψης των προσφύγων και των μεταναστών.
Στο κεφάλαιο που αφορά στην απαγόρευση του καπνίσματος, ο κ. Στεφανάδης αναφέρθηκε στην κατάργηση της δυνατότητας δημιουργίας χώρου καπνιζόντων και στην επέκταση της απαγόρευσης κατανάλωσης προϊόντων καπνού σε κλειστούς αθλητικούς χώρους και υπαίθριους χώρους διεξαγωγής αθλοπαιδιών, ψυχαγωγίας, συγκέντρωσης ανηλίκων, με ανάλογα πρόστιμα σε σχέση με την παράβαση.
Χαρακτήρισε επίσης «σημαντική αλλαγή» το ότι το ένστολο προσωπικό της ΕΛΑΣ θα μπορεί να συνδράμει αυτοβούλως στην εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας για τον έλεγχο των παραβάσεων.
Όσον αφορά το μέρος του νομοσχεδίου που σχετίζεται με τα φαρμακευτικά προϊόντα – άρθρα 19 έως 25 – ο κ. Στεφανάδης ανέφερε ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις θα έχουν ευεργετικά αποτελέσματα στον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης και στην αποδοτικότερη χρήση των διαθέσιμων πόρων, ενώ διασφαλίζεται η απρόσκοπτη πρόσβαση των ασθενών στη φαρμακευτική περίθαλψη.
Εξάλλου, επισήμανε ότι η ενδυνάμωση του ΕΚΑΒ έχει ως στόχο τη μελλοντική λειτουργία του ως κεντρικού πυλώνα του συστήματος και της επείγουσας ιατρικής. Επιπλέον, το ΕΚΑΒ μετατρέπεται σε κέντρο συντονισμού της προνοσοκομειακής και νοσοκομειακής φροντίδας, προκειμένου να επιτευχθεί μεγαλύτερη ενότητα και καλύτερος συντονισμός δράσεων σε επείγουσες περιπτώσεις.
Αυτό το νομοσχέδιο δεν εισφέρει καμιά σημαντική διαρθρωτική αλλαγή στη λειτουργία του συστήματος υγείας, ανέφερε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, πρώην υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός. Όπως είπε, το κρίσιμο πολιτικά θέμα το οποίο δημιουργείται, είναι ότι ακυρώνει ουσιαστικά την παρέμβαση εξυγίανσης που είχε δρομολογηθεί από τις αρχές του 2019, μετατρέποντας το πρώην ΚΕΕΛΠΝΟ σε Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας, ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, χωρίς να αλλάζει, ούτε τον τίτλο του φορέα αυτού, ούτε τη διάρθρωση και το περιεχόμενο της λειτουργίας του. «Η κρίσιμη αλλαγή που φέρνει αυτό το νομοσχέδιο, είναι ότι επαναφέρει το καθεστώς το οποίο τις προηγούμενες δεκαετίες επέτρεψε την αδιαφάνεια και την ασυδοσία στη διαχείριση αυτού του πολύ σημαντικού τομέα για την προστασία της δημόσιας υγείας» υποστήριξε ο κ. Ξανθός, επισημαίνοντας ότι αυτός και μόνο, είναι επαρκής πολιτικός λόγος που ο ΣΥΡΙΖΑ καταψηφίζει το νομοσχέδιο. Ο κ. Ξανθός, τόνισε ότι το κόμμα του στηρίζει και υπερψηφίζει τις διατάξεις για την εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου, τις διατάξεις για τη συγχώνευση και τον ενιαίο συντονισμό ΕΚΑΒ-ΕΚΕΠΥ και άλλες επιμέρους ρυθμίσεις που είναι σε θετική κατεύθυνση. Ο εισηγητής του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρθηκε τέλος στην ανάγκη κύρωσης ενός πρωτοκόλλου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για το λαθρεμπόριο καπνικών προϊόντων και στην ανάγκη να ενισχυθεί ο ελεγκτικός ρόλος του υπουργείου Υγείας, όχι μόνο έναντι των κλειστών δημόσιων χώρων και των καταστημάτων, αλλά και έναντι της καπνοβιομηχανίας, «η οποία συχνά προβαίνει σε μη σύννομες δράσεις προβολής και διαφήμισης, ιδιαίτερα νέων καπνικών προϊόντων».
Πίσω στην αρχή του άρθρου |
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης, τόνισε ότι το νομοσχέδιο κινείται στην ίδια πολιτική όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων, δηλαδή της εμπορευματοποίησης και της στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων σε βάρος των λαϊκών αναγκών.
Πρόσθεσε ότι από την κυβέρνηση, συνειδητά επικεντρώνουν στις διατάξεις για την απαγόρευση του καπνίσματος, όμως, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει και πλήθος μέτρων που ενισχύουν τους φαρμακοβιομήχανους.
Για παράδειγμα, σημείωσε, προσδιορίζονται μια σειρά από επιμέρους αλλαγές στον τρόπο τιμολόγησης των φαρμάκων και στους όρους ένταξης στη «θετική λίστα», με βασική προϋπόθεση την τήρηση των αντιλαϊκών περιοριστικών δημοσιονομικών στόχων. Επιπλέον, προσφέρονται νέα «δώρα» στους φαρμακοβιομήχανους, όπως «ο συμψηφισμός της αυτόματης επιστροφής φαρμακευτικής δαπάνης με τις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης».
Το νομοσχέδιο μετατρέπει σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) που είχε συσταθεί ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου από την προηγούμενη κυβέρνηση. Αυτή είναι και η μόνη διαφορά, ενώ το περιεχόμενο και η χρηματοδότηση του Οργανισμού έχουν τον ίδιο αντιλαϊκό χαρακτήρα της ενίσχυσης της ανταποδοτικότητας και του περιορισμού των κρατικών δαπανών, σημείωσε ο αγορητής του ΚΚΕ.
Για τις «αντικαπνιστικές» διατάξεις ο Γ. Λαμπρούλης είπε πως το ΚΚΕ δεν διαφωνεί με τον περιορισμό του καπνίσματος στους δημόσιους χώρους, όμως στο νομοσχέδιο κυριαρχούν τα αστυνομικού χαρακτήρα μέτρα και τα υψηλά πρόστιμα, ενώ απουσιάζει κάθε μέτρο στήριξης της προσπάθειας κάποιου να κόψει το τσιγάρο. Δηλαδή, και στο συγκεκριμένο ζήτημα, η κυβέρνηση προσπαθεί να περιορίσει την διακοπή του τσιγάρου στη βάση της λεγόμενης «ατομικής ευθύνης» και σε μέτρα που δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.
Πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου το οποίο, παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, αλλά και του ίδιου του υπουργού περί ενίσχυσης του ρόλου της πρόληψης και της αντιμετώπισης της δημόσιας υγείας των πολιτών, απέχει σημαντικά από μία ουσιαστική και καθολική αντιμετώπιση των προβλημάτων στον χώρο της Υγείας, είπε η Μαρία Αθανασίου από την Ελληνική Λύση. Υποστήριξε δε, ότι έρχεται να καλύψει αποσπασματικά προβληματικές καταστάσεις, που η αντιμετώπισή τους θα φανεί εκ του πρακτέου, εφεξής, ότι υπολείπεται των απαιτήσεων των καιρών και των απαιτήσεων.
Πίσω στην αρχή του άρθρου |
Η Μαρία Απατζίδη, από το ΜεΡΑ25, αναφερόμενη στις ρυθμίσειςγια τον ΕΟΔΥ υποστήριξε ότι η αλλαγή αυτή έχει δυσμενείς συνέπειες στα εργασιακά ζητήματα, όπως στις προσλήψεις και τις απολύσεις, τη διαχείριση των πόρων, τη δυνατότητα μείωσης δαπανών – και προσέθεσε πως υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να στηθεί ένα νέο ΚΕΕΛΠΝΟ.
Για τον ρόλο της ΕΛΑΣ στην εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου, η κ. Απατζίδη είπε ότι η εικόνα αστυνομικών να σβήνουν τα τσιγάρα πολιτών και να τους επιβάλλουν πρόστιμα, εμπεδώνει ένα θέαμα επικίνδυνης αστυνομοκρατίας.
Ως προς το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου για τη φαρμακευτική δαπάνη, δήλωσε την πλήρη αντίθεση του κόμματός της και ανέφερε ότι το άρθρο 21 ουσιαστικά καταργεί την ουσία του claw back.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Αντικαπνιστικός νόμος: Πού απαγορεύεται το τσιγάρο, ποια είναι τα πρόστιμα
Την Τρίτη πέρασε από τη Βουλή με ευρεία πλειοψηφία ο αντικαπνιστικός νόμος και πλέον το κάπνισμα απαγορεύεται σε όλους τους δημόσιους χώρους.
Πρόκειται για τον τρίτο αντικαπνιστικό νόμο που περνάει από τη Βουλή και πλέον όλοι περιμένουν να φανεί αν θα εφαρμοστεί και αν θα πειθαρχήσουν καπνιστές και επιχειρηματίες. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί πως από τις βασικότερες διατάξεις του νέου θεσμικού πλαισίου είναι η ενεργή εμπλοκή της αστυνομίας (η οποία πάντως αντιδρά) στην επιβολή της αντικαπνιστικής νομοθεσίας.
Υπενθυμίζεται ότι η καθολική απαγόρευση του τσιγάρου και του καπνίσματος στους δημόσιους χώρους ήταν θέμα προτεραιότητας του Κυριάκου Μητσοτάκη ήδη από την προεκλογική περίοδο.
Πίσω στην αρχή του άρθρου |
- Καταργείται η δυνατότητα δημιουργίας χώρων καπνιζόντων, οι οποίοι δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν το ένα δεύτερο του συνολικού εμβαδού του καταστήματος στα καζίνο, και τα κέντρα διασκέδασης με ζωντανή μουσική εμβαδού άνω των 300 τμ. Καθώς και στα καταστήματα που διεξάγονται τυχερά παίγνια με ταυτόχρονη κατάργηση και του προβλεπόμενου ετήσιου τέλους ύψους διακοσίων ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο για τη δημιουργία των χώρων αυτών.
- Επεκτείνεται η απαγόρευση κατανάλωσης προϊόντων καπνού που ισχύει για τους κλειστούς χώρους διεξαγωγής αθλοπαιδιών και στους υπαίθριους χώρους διεξαγωγής αθλοπαιδιών.
- Προβλέπεται επίσης η επιβολή χρηματικών προστίμων, αλλά και το σφράγισμα των χώρων σε ιδιοκτήτες κέντρων διασκέδασης που δεν τηρούν τα προβλεπόμενα από το νόμο.
Η κυβέρνηση θέλει καθολική απαγόρευση του καπνίσματος σε όλους τους δημόσιους κλειστούς χώρους, όπως γίνεται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Για να εφαρμοστεί σωστά και καθολικά ο νόμος αναμένεται εντατικοποίηση των ελέγχων και λειτουργία τηλεφωνικής γραμμής για την αναφορά παραβάσεων, μέσα στο επόμενο εξάμηνο.
Σύμφωνα με τον προηγούμενο νόμο, το κάπνισμα απαγορεύεται σε:
- νοσηλευτικά ιδρύματα όλων των ειδών και των βαθμίδων,
- εκπαιδευτικά ιδρύματα κατά προτεραιότητα: παιδικοί σταθμοί και νηπιαγωγεία, δημοτικά σχολεία, ειδικά σχολεία, δευτεροβάθμια εκπαίδευση όλων των τύπων, Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, χώροι παροχής κάθε είδους τεχνικής εκπαίδευσης, χώροι παροχής παντός τύπου ιδιωτικής εκπαίδευσης,
- χώροι αθλητικών εγκαταστάσεων,
- καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (εστιατόρια, καφέ)
- κέντρα διασκέδασης, κλπ.,
Πίσω στην αρχή του άρθρου
Αντικαπνιστικός νόμος και πρόστιμα -Τι ανέφερε η εγκύκλιος
Η παράβαση των διατάξεων για την απαγόρευση του καπνίσματος από τους δημόσιους λειτουργούς, τους δημόσιους υπαλλήλους, τους υπαλλήλους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και τους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα, στους χώρους όπου είναι εγκατεστημένες οι υπηρεσίες τους, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα και τιμωρείται σύμφωνα με τις διατάξεις που διέπουν την πειθαρχική ευθύνη τους.
Σε όσους καπνίζουν ή καταναλώνουν προϊόντα καπνού κατά παράβαση του άρθρου 3 επιβάλλεται πρόστιμο πενήντα (50) έως πεντακόσια (500) ευρώ λαμβανομένης υπόψη τυχόν υποτροπής.
Σε κάθε υπεύθυνο διαχείρισης και λειτουργίας των χώρων της πρώτης παραγράφου του άρθρου 3, που ανέχεται την παραβίαση της διατάξεων του άρθρου 3, επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ, λαμβανομένης υπόψη τυχόν υποτροπής. Στην τέταρτη υποτροπή ανακαλείται προσωρινά η άδεια λειτουργίας του καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε, για χρονικό διάστημα δέκα (10) ημερών, ενώ στην πέμπτη υποτροπή ανακαλείται οριστικά η άδεια λειτουργίας με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε.
Σε όσους πωλούν προϊόντα καπνού σε ανηλίκους ή ανέχονται παραβίαση της σχετικής διάταξης επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Η υποτροπή λαμβάνεται υπόψη για το ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου. Στην τέταρτη υποτροπή ανακαλείται προσωρινά η άδεια λειτουργίας, για χρονικό διάστημα δέκα (10) ημερών, ενώ στην πέμπτη ανακαλείται οριστικά η άδεια λειτουργίας με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε.
Σε όσους παραβιάζουν τις διατάξεις του παρόντος σχετικά με τη διαφήμιση προϊόντων καπνού επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ λαμβανομένης υπόψη τυχόν υποτροπής.
Σύμφωνα με το άρθρο 3 του Ν. 3730/2008, όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 35 του Ν. 3896/2010, για την παράβαση της απαγόρευσης καπνίσματος στα πάσης φύσεως αυτοκίνητα, ιδιωτικής και δημοσίας χρήσης, όταν επιβαίνουν ανήλικοι κάτω των 12 ετών, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ποσού 1.500 ευρώ στον επιβαίνοντα που καπνίζει ανεξάρτητα αν είναι οδηγός, ενώ διπλασιάζεται το πρόστιμο στο ποσό των 3.000 ευρώ, αν αυτός που καπνίζει οδηγεί αυτοκίνητο δημοσίας χρήσης. Επιπλέον στους οδηγούς των οχημάτων αυτών επιβάλλεται η αφαίρεση της άδειας ικανότητος οδήγησης για διάστημα ενός (1) μηνός για κάθε παράβαση έστω και αν δεν διέπραξαν οι ίδιοι την παράβαση, αλλά πρόσωπο που επιβαίνει στο αυτοκίνητο.
Πίσω στην αρχή του άρθρου |
www.newsbeast.gr
Που απαγορεύεται το τσιγάρο; Ποια τα πρόστιμα;
Την Τρίτη το βράδυ πέρασε από τη Βουλή με ευρεία πλειοψηφία ο αντικαπνιστικός νόμος και πλέον το κάπνισμα απαγορεύεται σε όλους τους δημόσιους χώρους.
Με τον υπουργό Υγείας, Βασίλη Κικίλια, να επισημαίνει ότι τα θέματα της δημόσιας υγείας δεν έχουν χρώμα και δεν χωρούν σε αυτά μικροπολιτικά παιχνίδια και τα κόμματα να ασκούν κριτική για επιμέρους διατάξεις του «αντικαπνιστικού νομοσχεδίου», ψηφίστηκε στην Ολομέλεια με ευρεία πλειοψηφία το σχέδιο νόμου με τον τίτλο «Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), Ρυθμίσεις για τα προϊόντα καπνού και άλλα ζητήματα του Υπουργείου Υγείας».
Επί της αρχής του νομοσχεδίου, υπέρ τάχθηκαν η ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ και κατά ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ, η Ελληνική Λύση και το ΜεΡΑ25. Οι ρυθμίσεις για την απαγόρευση του καπνίσματος ψηφίστηκαν με ευρύτατη πλειοψηφία, αφού η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΙΝΑΛ και το ΜεΡΑ25 έδωσαν θετική ψήφο, το ΚΚΕ δήλωσε «παρών» και η Ελληνική Λύση καταψήφισε.
Ο υπουργός Υγείας, Βασίλης Κικίλιας, απάντησε στην κριτική που διατύπωσαν κατά περίπτωση τα κόμματα σχετικώς με την μετατροπή του ΕΟΔΥ σε ΝΠΙΔ, για τις διατάξεις που αφορούν στην φαρμακευτική δαπάνη και το ΕΚΑΒ - ΕΚΕΠΥ και επισήμανε ότι αυτό που πρέπει να γίνει αποδεκτό από όλα τα κόμματα, είναι ότι εκεί που το δημόσιο συμφέρον είναι πολύ ανώτερο όλων των άλλων, δεν χωράνε μικροπολιτικά παιχνίδια, εντάσεις και σπέκουλα.
Σε αυτούς τους χώρους μπαίνει τέλος στο κάπνισμα
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου, «εκτός από όσες απαγορευτικές ή περιοριστικές διατάξεις ισχύουν και εφαρμόζονται ήδη, απαγορεύεται πλήρως, το κάπνισμα και η κατανάλωση προϊόντων καπνού στους ακόλουθους χώρους:
(α) σε όλους τους δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους, κλειστούς ή στεγασμένους, που χρησιμοποιούνται για την παροχή εργασίας, εξαιρουμένων των χώρων που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή προϊόντων καπνού,
(β) σε όλα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, ιδίως τα καταστήματα παρασκευής και προσφοράς φαγητών, ποτών, γλυκισμάτων, κάθε είδους παρασκευασμάτων γάλακτος, μικτών καταστημάτων και κέντρων διασκέδασης κατά την έννοια των διατάξεων της υπ’ αριθ. Υ1γ/Γ.Π./οικ.47829/2017 Υγειονομικής Διάταξης (Β΄ 2161), εξαιρουμένων των εξωτερικών τους χώρων, σε περίπτωση που είναι περιμετρικά ανοικτοί σε δύο πλευρές τουλάχιστον. Ως «εσωτερικός χώρος», για την εφαρμογή του παρόντος, νοείται και το αίθριο ή ο χώρος με συρόμενη ή αποσπώμενη οροφή, όπως και κάθε χώρος, με σκέπαστρο και ταυτόχρονα κλεισμένος με οποιονδήποτε τρόπο περιμετρικά.
(γ) στους παντός είδους κλειστούς χώρους αναμονής,
(δ) στα αεροδρόμια, εξαιρουμένων των χώρων που ειδικά θα προσδιοριστούν για τους καπνιστές,
(ε) στους σταθμούς μεταφορικών μέσων και επιβατικών σταθμών λιμένων,
(στ) στα παντός είδους κυλικεία,
(ζ) στα παντός είδους μέσα μαζικής μεταφοράς συμπεριλαμβανομένων των επιβατηγών δημόσιας χρήσης αυτοκινήτων, με μετρητή (ταξί) και αγοραίων.
(η) Στα πάσης φύσεως αυτοκίνητα, ιδιωτικής και δημοσίας χρήσης, όταν επιβαίνουν ανήλικοι κάτω των 12 ετών.
Για την ως άνω παράβαση επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ποσού 1.500 ευρώ στον επιβαίνοντα που καπνίζει ανεξάρτητα αν είναι οδηγός, ενώ διπλασιάζεται το πρόστιμο στο ποσό των 3.000 ευρώ, αν αυτός που καπνίζει οδηγεί αυτοκίνητο δημοσίας χρήσης.
Επιπλέον στους οδηγούς των οχημάτων αυτών επιβάλλεται η αφαίρεση της άδειας ικανότητος οδήγησης για διάστημα ενός (1) μηνός για κάθε παράβαση έστω και αν δεν διέπραξαν οι ίδιοι την παράβαση, αλλά πρόσωπο που επιβαίνει στο αυτοκίνητο.
Η διαπίστωση της παράβασης και η επιβολή των προαναφερόμενων διοικητικών ποινών γίνεται από τα αστυνομικά όργανα.
Για τη διαδικασία είσπραξης των προστίμων και τη διάθεση των εσόδων εφαρμόζονται οι διατάξεις της κοινής υπουργικής απόφασης, που εκδίδεται κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 6 του άρθρου 6 του ν. 3730/2008, όπως τροποποιήθηκε με το ν. 3868/2010 (Α΄129)».
Πίσω στην αρχή του άρθρου |
Με τις νέες ρυθμίσεις απαγορεύεται επίσης:
- η πώληση προϊόντων καπνού σε ανηλίκους και από ανηλίκους,
- η τοποθέτηση προϊόντων καπνού σε προθήκες επιχειρήσεων μαζικής εστίασης και επιχειρήσεων αναψυχής,
- η κατασκευή, η προβολή, η εμπορία και η πώληση αντικειμένων που έχουν την εξωτερική μορφή προϊόντων καπνού και συναφών προϊόντων, όπως ορίζονται στο άρθρο 2 του ν. 4419/2016,
- η διαφήμιση και πώληση προϊόντων καπνού σε χώρους υπηρεσιών υγείας και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όλων των βαθμίδων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, καθώς και στα κυλικεία των ιδρυμάτων και των υπηρεσιών αυτών,
- η πώληση προϊόντων καπνού και το κάπνισμα σε χώρους παροχής υπηρεσιών διαδικτύου και παιχνιδιών τεχνητής νοημοσύνης και
- η κατανάλωση προϊόντων καπνού σε κλειστούς και υπαίθριους χώρους διεξαγωγής αθλοπαιδιών, ψυχαγωγίας και συγκέντρωσης ανηλίκων, σε κλειστούς χώρους ομαδικών αθλημάτων και κλειστούς χώρους αθλητικών εκδηλώσεων. Για κάθε παράβαση της παρούσας διάταξης επιβάλλεται πρόστιμο ύψους διακοσίων (200) ευρώ στους παρανόμως καπνίζοντες και πεντακοσίων (500) ευρώ στους υπεύθυνους διαχείρισης των παραπάνω χώρων. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών καθορίζονται οι ειδικότεροι όροι σχετικά με την απαγόρευση του καπνίσματος σε κλειστούς και υπαίθριους χώρους όπου υπάρχουν ανήλικοι.
- η κάθε είδους διαφήμιση και προώθηση προϊόντων καπνού σε όλους τους εξωτερικούς, υπαίθριους και εσωτερικούς χώρους. Εξαιρούνται οι εσωτερικοί χώροι των σημείων πώλησης προϊόντων καπνού. Ως εξωτερικός χώρος νοείται και η πρόσοψη και λοιπές πλευρές του κουβουκλίου, οι τέντες και ο περιβάλλων χώρος του περιπτέρου. Οι υπαίθριοι χώροι λογίζονται κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 2946/2001 (Α΄ 224). Στους εσωτερικούς χώρους περιλαμβάνονται ενδεικτικά οι κινηματογράφοι, τα θέατρα, οι στρατιωτικές μονάδες, τα Δικαστήρια, όλα τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τα ξενοδοχεία και πάσης φύσεως τουριστικά καταλύματα, καθώς και τα εμπορικά καταστήματα.
Τα πρόστιμα
Εγκύκλιος που εκδόθηκε τον Ιανουάριο του 2018 ανέφερε ότι για την παράβαση της απαγόρευσης καπνίσματος στα πάσης φύσεως αυτοκίνητα, ιδιωτικής και δημοσίας χρήσης, όταν επιβαίνουν ανήλικοι κάτω των 12 ετών, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ποσού 1.500 ευρώ στον επιβαίνοντα που καπνίζει ανεξάρτητα αν είναι οδηγός, ενώ διπλασιάζεται το πρόστιμο στο ποσό των 3.000 ευρώ, αν αυτός που καπνίζει οδηγεί αυτοκίνητο δημοσίας χρήσης.
Παράλληλα, στους οδηγούς των οχημάτων αυτών επιβάλλεται η αφαίρεση της άδειας ικανότητος οδήγησης για διάστημα ενός μηνός για κάθε παράβαση έστω και αν δεν διέπραξαν οι ίδιοι την παράβαση, αλλά πρόσωπο που επιβαίνει στο αυτοκίνητο.
Η παράβαση των διατάξεων για την απαγόρευση του καπνίσματος από τους δημόσιους λειτουργούς, τους δημόσιους υπαλλήλους, τους υπαλλήλους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και τους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα, στους χώρους όπου είναι εγκατεστημένες οι υπηρεσίες τους, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα, σημειώνεται στην εγκύκλιο.
Πίσω στην αρχή του άρθρου |
Σε όσους καπνίζουν ή καταναλώνουν προϊόντα καπνού επιβάλλεται πρόστιμο 50 έως 500 ευρώ λαμβανομένης υπόψη τυχόν υποτροπής.
Σε κάθε υπεύθυνο διαχείρισης και λειτουργίας των χώρων της πρώτης παραγράφου του άρθρου 3, που ανέχεται την παραβίαση της διατάξεων του άρθρου 3, επιβάλλεται πρόστιμο από 500 έως 10.000 ευρώ, λαμβανομένης υπόψη τυχόν υποτροπής. Στην τέταρτη υποτροπή ανακαλείται προσωρινά η άδεια λειτουργίας του καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε, για χρονικό διάστημα δέκα (10) ημερών, ενώ στην πέμπτη υποτροπή ανακαλείται οριστικά η άδεια λειτουργίας με απόφαση της αρχής, η οποία τη χορήγησε.
Επίσης, σε όσους πωλούν προϊόντα καπνού σε ανηλίκους επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια έως δέκα χιλιάδες ευρώ. Σε κάθε υπεύθυνο διαχείρισης και λειτουργίας των χώρων όπου γίνεται παράβαση της νομοθεσίας, επιβάλλεται πρόστιμο από 500 έως 10.000 ευρώ, λαμβανομένης υπόψη τυχόν υποτροπής.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε τα σχόλια σας εδώ! Παρακαλούμε να είναι ευπρεπή!